De 4 selgertypene

For å gjøre det enklere å rekruttere de rette selgerne, kan vi dele selgere inn i fire kategorier.

REKRUTTERING – INNLEIE – SALGSTRENING – LEDERUTVIKLING – MØTEBOOKING

De fire selgertypene:

1) Lettvekteren

Synes det å selge virker greit. Følger selskapets salgsprosess uten å forstå den – sliter med å skape resultater. Slike selgere har en tendens til å se svart-hvitt på tingene og har alltid gode forklaringer på hvorfor resultatene uteblir.

Kan ofte ha hatt suksess i tidligere jobber, hvor forutsetningene har vært annerledes og hvor vedkommende selv ikke har vært viktigste bidragsyteren til oppnådd suksess.

Vedkommende er ikke villig til å gjøre det harde arbeidet som skal til for å lykkes og tar ikke ansvar for egen manglende suksess.

Slike selgere krever tøff og tett oppfølging slik at de tar valget om å jobbe hardere. Ellers må de hjelpes til å finne seg annet arbeid.

2) Kundebehandleren

Slike selgere liker å være komfortable, og de unngår de vanskelige tingene. De har et veldig sterkt kundefokus og er derfor godt likt av kunder. Mangler litt driv og er gjerne lite risikovillig. «Kundebehandleren» har potensial til å bli toppselger hvis salgsleder klarer å tenne gnisten i vedkommende og får ham / henne til å utvide komfortsonen.
Hvis ikke passer de best til kundeforedling ( farming).

3) Turboselgeren

Dette er selgere med stort ego, høyt driv og tydelig konkurranseinstinkt. De leverer alltid resultater og får ting gjort. De har krevende personlighet og stiller store krav til sine omgivelser.

De kan også ha en tendens til å være pågående mot kunder / prospekter, særlig dersom de ligger litt bak skjema. De elsker å være i sentrum.

4) Den Profesjonelle

Dette er drømmeselgeren som alltid leverer, samtidig som vedkommende gir av seg selv internt og mot kunder. Vedkommende er observant, selvgående og har kontroll på sitt konkurranseinstinkt. Vedkommende vet godt hvilke kamper som bør tas.

Slike selgere får ting gjort uten unødig belastning på egen organisasjon og har ikke samme behov for å stå i rampelyset som «Turboselgeren».

Hvem bør du satse på?

De fleste selskaper bør generelt søke å ansette «Profesjonelle» selgere.

Det kan være situasjoner der du står overfor knalltøffe nysalgssituasjoner der du trenger noen særdeles drevne «Turboselgere». Det vil gjelde i situasjoner der behovet for å være pågående trumfer bekymringen for å overbelaste kundeforhold.

I situasjoner der du primært trenger å ta vare på større kunder, kan det være på sin plass å ansette «Kundebehandlere.»

Karrieretips? - om personlig utvikling, salg, vekst og ledelse

Behov for dyktige folk i salg, markedsføring eller salgsledelse? Eller hjelp til salgsutvikling eller møtebooking?

Ta kontakt med oss i dag for å få hjelp med å styrke vekst og salg i din bedrift.

Om Jens Kanden

Jens Kanden, Fagansvarlig og redaktør - har 18 års konsulenterfaring fra både Management, salg, salgsledelse og rekruttering, nasjonalt og internasjonalt og har 16 års ledererfaring. Jens kanden jobber til daglig som trener, rådgiver og rekruttering innenfor salg og business development. Ta kontakt på kunde@b2bsalg.no
B2B Salg

Om B2B Salg

B2B Salg AS er en ledende aktør innen rekruttering, rådgivning, trening, utleie og pilotprosjekter i salg, kundeservice, markedsføring og ledelse i forretningsmarkedet (B2B). Som nisjeleverandør har vi stor fokus på fagkompetanse, grundighet og kvalitet i våre leveranser. Ved siden av å være en ledende aktør innen rekruttering i salg og salgsledelse, jobber vi som salgsrådgivere og trenere.

Kontakt: +47 92 88 45 56
Epost:  kunde@b2bsalg.no

[URL till tacksida]
[URL till tacksida]