8 tips i en krisehverdag med fokus på fremtiden

Hva skjer? Vil alt bli bra? Når vil krisen være over?

Vi har nå hatt erfaring med vår «nye coronahverdag» i flere uker.  Det er mye å ta inn og mange tilpasninger som er gjort og ennå gjøres. Pandemien ser ut til å ha effekt for alle typer bransjer, og det er kun noen få unntak hvor selskaper er i full drift.

I salg og markedsføring er det normalt å kunne takle svingninger i sesonger, dårlige sesonger, «krise-sesonger» – og ha fokus på å endre negative trender til det positive. Det er ikke like lett nå. For ingen, absolutt ingen har erfaring med den type krise vi er inne i akkurat nå.

Det er mye å ta inn over seg – for deg, dine nære, dine bekjente, dine kolleger og dine ledere. Situasjonen har skadet hverdagen vår, livsstilen vår, planene våre, både privat, men også jobben vår og selskapene våre.

Så hva gjør du nå? Hva er smartest å gjøre i denne krisen? Og hvordan evne å se fremover?

1. HOLD ROEN
Når nyhetene er fulle av sjokkerende og illevarslende overskrifter, nyhetskanalen står på døgnet rundt – og «alle» mediefolk, politikere og folk vi ofte lytter til har meninger om at «dette er ille». Da er det viktig å holde roen. Selv i krisetider kan vi være gode på å holde kontrollen og det er fremdeles mange mulige måter vi kan gjøre en forskjell på. Og: du er ikke nødt til å følge nyhetene til enhver tid.

2. SKAP STRUKTUR PÅ HVERDAGEN
Sett av klare tider for når du jobber og når du har fritid. Stå opp til normaltid. Hold normale arbeidstider, da vil du være mest klar til å gå tilbake til kontoret dersom du holder deg med de ordinære timene dine. Legg inn pauser når du jobber, spis frokost, lunch og middag. Sov godt. Gjør forskjell på ukedager og helg, da kan du også se frem til helgen. På hjemmekontoret er du selv ansvarlig for jobbmiljøet ditt og er «din egen ansatt».

3. KOMMUNISER MED FOLK
Ring, bruk sosiale medier, bruk web. De fleste av oss er nå aktive i alle kanaler. Tips om hvilke kanaler du kan bruke til forskjellige type webmøter finner du her.  Skal du kjøre en rask dialog med venner og bekjente, koble deg opp på FaceTime via messenger. Raske, uventede møter kan også gjøre susen og lyser opp manges hverdag. Nå er det dugnadsånd som gjelder, tenke på andre og gi lyd fra seg. Slike initiativer hjelper også med å ikke følge seg isolert eller alene.

4. VÆR PROAKTIV
Dette er en krise. Den skal ikke vare evig. Ikke la tvil, redsel eller bekymringer etablere seg, men vær aktiv i rollen din. Om du er permittert, er det viktig at du selv viser interesse og er «med». Følg med på selskapet, delta i møter, hold kontakt med kolleger og ledere. Hvordan du nå agerer vil vise hvem du er og hva du kan bidra med fremover. Selskapet ditt har kanskje tanker om å snu seg mot nye tjenester og endre på fokus – og da vil det kanskje åpne seg opp nye roller og nye oppgaver. Kanskje du har evner og ferdigheter selskapet ikke «har sett», eller du har en plattform av erfaring som gjør det lett for deg å ta nye roller.

5. HOLD DEG OPPDATERT – PÅ FAGET DITT
Selv om filmer, TV-serier, rydding-i-hjemmet-syndromet, godboken, hobbyen du aldri ellers har fått tid til drar den største oppmerksomheten, er tipset at du nå også tenker på å fornye deg på faget ditt. Nå kjøres drøssevis av internett og web-kurs, noen er også gratis. Meld deg opp og bli ennå bedre på faget ditt. Når leste du en fagbok sist? Det kan gi deg både en styrke, gi deg kreativitet i faget og gi deg større verdi på jobb. Ikke minst: Det gir deg hva som gjør deg mest lykkelig her i verden: Mestring!

6. ENDRE KJEDSOMHET TIL KREATIVITET – RYDDESJAU PÅ JOBB
Ryddet hjemme i det siste? I boden kanskje, i garasjen, klesskapet eller under vasken på kjøkkenet? Kastet litt unødvendig ting du ikke trengte? Eller kanskje du har ryddet i hagen? Virker nesten som om rydding (noe så kjedelig) er blitt ganske greit for meningmann og et hyppig brukt ord nå i «Coronatider». Så – om du er permittert, har begrenset med jobb og litt tid til overs: Hva med å rydde i jobbting? (Tips kan være: lage en bedre struktur, sikre at du har materiell tilgjengelig, legge til rette for å jobbe mer effektivt i fremtiden, øve deg på å lage egne mål, agendaer, gi tips til de rundt deg, kolleger eller jobben din, vær kreativ på hvordan du kan gjøre jobben din bedre – eller rett å slett lage en prioriteringsliste på hvordan du kan skape bedre suksess i jobben din i fremtiden). Sett opp listen, denne kan du presentere for din leder når du har den klar.

7. GJØR DEG ATTRAKTIV FOR FREMTIDEN
Å ha evne til å strukturere, prioritere og motivere seg selv er noen av de mest attraktive egenskaper en ansatt kan ha. Uten motivasjon, skjer det neppe noe. Nå er tiden til å øve seg på «selvledelse» og sett gjerne opp 3 konkrete mål du skal nå – hver dag. Om det er større oppgaver du skal gjøre, kan du dele opp oppgaven i del-mål. 3-punkts mål kan du bruke i mange sammenhenger. Det gjør målene overkommelig og du kan etter hvert som du har gjennomført «krysse ut» oppgaven, klappe deg på ryggen, og feire deg selv!

Hvordan «selvledelse» og fagfokus gjør deg attraktiv for fremtiden?
Se ikke bort fra at når krisen er over vil mange yrkesaktive få spørsmålet: Så du var permittert, ja – Hvordan brukte du tiden din og hva har du lært av det? Da kan det være greit og presentere en liste som forteller litt om egenutvikling, fagutvikling, proaktivitet med arbeidsplassen, kolleger og andre folk som trenger oss i tøffe tider.

8. ALT BLIR BRA
Vær positiv. Tenk som barna.
Jeg var ute og gikk tur en sen kveld for noen dager siden. Som regel i disse Coronatider møter min mann og jeg på flere barn. Denne kvelden var det ingen barnelyd og nesten litt «skummelt» stille, som jeg kommenterte til min mann. På slutten av turen på tvers av hele gangveien lyste en regnbue mot oss, tegnet av barna i nabolaget: «Alt blir bra». Herlig positiv melding som sikkert mange av dere som har barn allerede er godt kjent med. Fremtiden etter krisen kommer. Vi vet bare ikke når, ennå.

Lykke til. Alt blir bra.

Lyst til å bruke tid til å utvikle deg selv? Bli en bedre leder, selger eller markedsfører?

B2B har lang erfaring i å bistå både kunder, kandidater og deltagere med trening og utvikling. Noen ganger kjører vi også 1:1 møter og gir utviklingsråd og karriereråd.

Vi starter gjerne utviklingen med et møte hvor vi går gjennom din CV og bakgrunn, ditt ståsted i dag og hva du er motivert for fremover. Deretter tar vi gjennomgang av analyse og denne vil du lære mye av, både hvilken profil du er, tips til kommunikasjon og adferd og hvilken «drive» du har, dvs. hva du typisk kan være motivert for. Du kan lese mer om våre analyser og team anlyser under: Analyseverktøy,eller du kan se en kortfilm om TTI Successs Insights her:

B2B tenker å kjøre webworkshops for ledere, selgere og markedsfører og meld gjerne din interesse om du har lyst til å delta på dette. Send mail til:  kunde@b2bsalg.no  – Alt er selvfølgelig helt uforpliktende.

Ta kontakt i dag!

Karrieretips? - om personlig utvikling, salg, vekst og ledelse

Behov for dyktige folk i salg, markedsføring eller salgsledelse? Eller hjelp til salgsutvikling eller møtebooking?

Ta kontakt med oss i dag for å få hjelp med å styrke vekst og salg i din bedrift.

Om Mona BO Hauge

Mona BO Hauge, CEO og Senior Business Consultant har 30 års erfaring i salg- og markedsføring, moderne salg og digital markedsføring, 20 år i ledelse, spesialist på vekst, endringsledelse, prestasjonsutvikling fra nasjonale og globale selskaper. Over 10 år som konsulent og headhunter. Sterk på salgsstrategi, salgsstruktur, organisasjonsutvikling, prestasjonsledelse, B2B Vekstmodellen og å rekruttere, engasjere, evaluere og trene dyktige folk som skaper resultater og ROI. Ta kontakt: mona.hauge@b2bsalg.no, mobil.: +47 928 84 556.
B2B Salg

Om B2B Salg

B2B Salg AS er en ledende aktør innen rekruttering, rådgivning, trening, utleie og pilotprosjekter i salg, kundeservice, markedsføring og ledelse i forretningsmarkedet (B2B). Som nisjeleverandør har vi stor fokus på fagkompetanse, grundighet og kvalitet i våre leveranser. Ved siden av å være en ledende aktør innen rekruttering i salg og salgsledelse, jobber vi som salgsrådgivere og trenere.

Kontakt: +47 92 88 45 56 eller +47 93 40 31 33
Epost:  kunde@b2bsalg.no

[URL till tacksida]
[URL till tacksida]